میرک کراشر

معرفی عینک آفتابی ریبن اصل

چگونه عینک های ری بن اصل را از تقلبی تشخیص دهیم

دانستنی ها | چگونه عینک های ریبن اصل را از تقلبی تشخیص دهیم Ray-Ban برندی نام آشنا در صنعت عینک های آفتابی جهان! مطمئناً هر جا که حرفی از عینک آفتابی به میان بیاد ریبن اولین اسمیه که شنیده خواهد شد. مخصوصاً برای ما خوزستانی ها که عینک آفتابی رو فقط با ری بن می شناسیم و بس، و جوری عشقش رو در دل و جان داریم که براش موزه راه انداختیم!

بی شک Ray-Ban RB3025 Aviator معروفترین مدل ری بن از ابتدا تا کنون است که دنیای مد به خود دیده. این عینک در سال ۱۹۳۷ بصورت اختصاصی برای خلبانان جنگندهای نیروی هوای ارتش آمریکا طراحی شد و با به چشم زدن سلبرتی ها و راک استارهایی همچون مایکل جکسون، پل مک کارتی، تام کروز و سیلوستر استالونه و … به عینک محبوب خوش پوشان جهان و ایران تبدیل شد آنچنان که بعد از ۷۰ سال همچنان از مد نیوفتاده و طرفداران خودش رو داره.

اگر در این آفتاب سوزان تابستانی فکر خرید عینک آفتابی ریبن رو دارید حتماً می دونید که مثل خیلی از اجناس پرطرفدار دیگه مدل های قلابی این برند در همه جا به وفور یافت می شه آنطور که تشخیص مدل اصلی از تقلبی نیاز به کارشناسی و بررسی دقیق داره. در این مطلب قصد داریم مشخصات و جزئیات عینک های Ray-Ban Aviator اصل رو بررسی کنیم تا با شناخت اون ها قادر باشیم در هنگام خرید جنس اصل رو از غیر اصل تشخیص بدیم.

مسلماً اولین چیز اینه که به سراغ فروشگاه های معتبر برید تا با خیال راحت تر خرید کنید البته این دلیل نمیشه که از بررسی عینک چشم پوشی کنید. بهتره بدونید که کارخانه Ray-Ban در ابتدا توسط Bausch & Lomb در آمریکا راه اندازی شد ولی در سال ۱۹۹۹ به گروه ایتالیایی Luxottica واگذار گردید که از اون تاریخ به بعد تمامی تولیدات این برند ساخت ایتالیا هستند، نه آمریکا و نه کشور دیگه.

عدسی ها:

اصلی: لوگوی معروف هک شده روی عدسی راست عینک، خوانا و با ظرافت چاپ شده

و بر روی عدسی چپ علامت RB بصورت لیزی درج گردیده که دقیقاً در امتداد دسته عینک ریبن و در میانه قرار گرفته است.
تقلبی: این لوگو عموما با فونتی ضخیم تر از معمول رو شیشه راست چاپ می گردد و علامت RB روی عدسی چپ در امتداد دسته قرار ندارد و اندکی بالا پایین است.

دسته سمت راست:

اصلی: روی دسته با رنگ سفید و بصورت خوانا عبارت Ray.Ban MADE IN ITALY R ce نوشته شده است.
تقلبی: نوشته ی روی دسته واضح، خوانا و سفید نیست و علامت ce روی آن کوچک تر از مدل اصلی است.

دسته سمت چپ:

اصلی: مدل، رنگ و اندازه عینک با رنگ سفید و خوانا نوشته می شود RB 3025 AVIATOR LARGE METAL W3277 58□۱۴ ۳N که البته کد رنگ برای مدل های مختلف متفاوت است. همچنین در بعضی موارد به اختصار بجای Large Metal حرف L نوشته می شود.

تقلبی: نوشته ها خوانا نیستند و کد رنگ و اندازه اشتباه نوشته شده است.

دسته روی گوش:

اصلی: انتهای دسته های قرار گیرنده روی گوش یک خمیدگی نوک تیز رو به بیرون دارد.
تقلبی: در بعضی مدل های غیر اصل این خمیدگی وجود نداشته و دسته ها صاف هستند.

پد بینی:

اصلی: روی نوزپد لوگوی R.B هک شده و پدها به فریم عینک پیچ نشده اند بلکه قلاب هستند.
تقلبی: روی نوزپد اسم کامل Ray.Ban یا R.B با شکلی متفاوت هک می شود و شیوه ی بسته شدنش به فریم فرق دارد.

زاویه دسته و عدسی:

اصلی: در این مدل ها دسته عینک و عدسی ها بصورت زاویه دار به هم متصل شده اند و پیچ ها هم رنگ دسته و رو به بالا بسته شدند.
تقلبی: محل اتصال عدسی ها و دسته بصورت زاویه قائم دارد و پیج ها از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند.

پل بالایی:

اصلی: زیر پل بالایی فریم عینک عبارت RAY-BAN 58□۱۴ هک شده است.
تقلبی: معمولا مدل های قلابی چنین مشخصه ای نداشته یا اینکه نوشته زیر پل پایینی یا روی پل بالایی درج می شود.

دستمال عینک:

اصلی: رنگ دستمال طوسی روشن و رنگ لوگوی روی آن قرمز و پررنگ است.
تقلبی: در این اجناس رنگ دستمال کدرتر است و لوگوی آن کمرنگ و رنگی مایل به صورتی دارد.

کیف محافظ عینک:

اصلی: لبه بالایی کیف های اصلی بدون دوخت بوده و لوگوی هک شده روی آن طلایی درخشان است که در میانه کیف چاپ شده است.
تقلبی: لبه بالایی این کیف ها برخلاف مدل اصلی دوخته شده و لوگوی روی آن مات است که در میانه کیف قرار ندارند.

حالا برای اینکه بهتر متوجه گفته هایم شوید پیشنهاد می کنم حتما این فیلم و این فیلم رو مشاهده کنید که علاوه بر موارد بالا جزئیات بیشتری از مشخصات را روی فیلم نشان داده اند و دو عینک ری بن اصلی و تقلبی را در کنار هم مقایسه کرده اند که دیدنش بسیار آموزنده است.

نکاتی مهم در مورد عینک آفتابی
وظیفه اصلی عینک آفتابی محافظت از چشمان شما در مقابل اشعه های مضر آفتاب است . با توجه به شرایط آب و هوایی خاورمیانه استفاده از عینک آفتابی برای تمام افراد در اکثر شهرهای ایران و افغانستان ضروری است.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، در محیطهایی مانند دشت ، کوهستان ، کنار دریا،، فضاهای باز و در اکثر شهرها که آفتاب شدید دارند استفاده از عینک آفتابی برای همه اقشار لازم و ضروری است.

همچنین توجه کنید که بیشترین تابش اشعه UV خورشید بین ساعت ۱۰ تا ۱۴ بعداز‌ظهر است، و در این ساعات باید برای جلوگیری از ورود این اشعه به چشم از عینک‌آفتابی استفاده کرد.

البته برای خرید عینک حتما بایستی به مراکز معتبر مراجعه نمود.

برخی از عینک سازیها و مراکز چشم پزشکی دستگاه سنجش یو.وی دارند که میزان عبور این اشعه را در عینک نشان می‌دهد.

کسانی که دارای چشم‌های روشن هستند بهتر است از عینک‌های تیره و افراد با چشم‌های تیره بهتر است از عینک‌های روشن استفاده کنند.

عینک‌های معمولی (غیرآفتابی) هم که رنگی نیستند می‌توانند مانع از عبور اشعه یو.وی (‪ (UV‬به داخل چشم شوند.

در تمام فصل‌ها باید از عینک‌های آفتابی استفاده شود،

نکته مهم دراین زمینه دقت در انتخاب صحیح عینک آفتابی است.

عینک آفتابی شیشه ای یا پلاستیکی؛ کدام بهتر است ؟

عدسی‌های عینک آفتابی، شیشه‌ای یا پلاستیکی هستند. عدسی‌های پلاستیکی سبک‌ترند و بر اثر ضربه خرد نمی‌شوند. اما در مقابل، عدسی‌های شیشه‌ای وضوح بیشتری دارند، کمتر خش می‌افتند و گران‌تر هم هستند.

شیشه برای جلوگیری از اشعه ماوراء بنفش کفایت می کند . ولی عینک های آفتابی پلی کرومیک که وقتی فرد وارد روشنائی می شود ، شیشه عینک تیره تر می شود بهترین انتخاب می باشند .

علیرغم اینکه این شیشه ها خراش و خط برنداشته و سالها قابل استفاده هستند اما تا حدی سنگین می باشند .و اما در مورد رانندگی : عینک آفتابی برای رانندگی بسیار مفید است اما برای زیبائی شب هنگام نباید از آنها استفاده شود

عینک آفتابی با شیشه چه رنگی انتخاب کنیم ؟

در کل بهترین رنگ برای شیشه عینک آفتابی خاکستری می باشد .

این رنگ تمام طیف نور را بطور یکسان جذب می نماید .۸درصد مردان و تقریباً صفر درصد زنان دچار اختلالات رنگ ( که سابقاً کوررنگی نامیده می شد ) هستند . بسته به نوع اختلال رنگ فرد باید رنگ خاصی را جهت شیشه عینک آفتابی خود انتخاب کند .

شیشه قهوه ای کمرنگ در افراد دچار اختلال رنگ سبز مناسب نمی باشد .

شیشه سبزرنگ برای افراد دچار اختلال رنگ سبز و قرمز مناسب نمی باشد .

شیشه خاکستری مناسب ترین رنگ برای مردان می باشد . زنان می توانند از شیشه های سبز ، قرمز و قهوه ای استفاده کنند .شیشه قرمز و صورتی برای تمامی افراد نامناسب است .

شیشه های کهربائی رنگ ، مسدودکننده آبی نیز نامیده می شوند . برای مدت زمانی این شیشه ها برای تنیس بازان توصیه می شد . گفته می شد که این شیشه ها نه فقط اشعه ماوراء بفنش بلکه تمام رنگ آبی محدوده رنگ ها را جذب می کند .

بنابراین بعضی از مردم اعتقاد دارند که این شیشه ها دید شفاف تری به آنها می دهد ولی در مطالعات انجام شده دیده شد که این شیشه ها اشعه ماوراء بنفش را خیلی خوب جذب نکرده و ممکن است باعث بازشدن مردمک و در نتیجه باعث ورود بیشتر اشعه ماوراء بنفش شوند .

شیشه های پلاریزه نیز یکی از انتخابهای افراد است . این شیشه ها در مقابل نورهای منعکس شده ( مثل روی آب ، برف یا جاده ) بسیار مؤثر هستند . ذرات نور که فوتون نامیده می شوند به شکل موج حرکت می کنند .

شیشه های پلاریزه فقط به امواج عمودی اجازه عبور می دهند . چون اکثریت امواج منعکس شده افقی می باشند بنابراین این نورها مسدود می شوند .

عینک های آفتابی آینه ای که بعضاً مورد استفاده پلیس راه قرار می گیرد نیز محافظین خوبی محسوب نمی شوند . اگر نگران برخورد اشعه ماوراء بنفش با چشمان خود هستید ، این نوع عینک نباید انتخاب اول شما باشد .

نوع دیگری از عینک آفتابی موجود در بازار دارای شیشه هایی است که در قسمت فوقانی تیره بوده و بتدریج به سمت پائین شیشه روشن تر است . ولی نکته مهم این است که مزاحم ترین نورهای منعکس شده معمولاً از پائین به چشم برخورد می کنند .

شیشه های شفاف ۹۰ درصد نور را عبور می دهند . هر چه شیشه عینک تیره تر باشد نورکمتری از آن عبور می کند .

عینک های با شیشه کمرنگ حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد نور را عبور می دهند .شما با میزان ۱۰ تا ۱۲ درصد نور می توانید خیلی خوب ببینید . اما پزشکان دامنه ۲۰ درصد عبور نور در عینک های آفتابی را توصیه می کنند .

توجه کنید که عدسی‌های غیراستاندارد معمولا سطح ناهموار و غیر یکنواختی دارند.

برای اطمینان از عدم وجود انحراف در عدسی می‌توانید عینک را به چشم بزنید و به یک سطح منظم مثل لبه میز یا خطوط بین کاشی‌ها نگاه کنید و در همین حال سرتان را به بالا و پایین و چپ و راست حرکت دهید. اگر عدسی استاندارد باشد، این خطوط با حرکت چشم شما همچنان صاف باقی می‌مانند و در غیر این صورت، کج و معوج می‌شوند.

به یاد داشته باشید که عینک آفتابی استاندارد باید از زیر ابروها تا نزدیک گونه‌ها را پوشش دهد .

عینک‌‌های آفتابی غیر استاندارد باعث سوزش چشم می‌شود. از علائم چشمی عینک‌‌های آفتابی غیراستاندارد می‌توان به سوزش ، خارش ، سردرد ، خشکی چشم و پستی و بلندی دید اشاره کرد.

عینک ریبن